Sandefjord engasjerte mest i hele REMA1000-ligaen!
Ingen saker på Facebook-sidene til klubbene i REMA1000-ligaen engasjerte mer enn nyheten om at Sandefjord hadde slått ØIF Arendal 33-30! Og ingen andre klubber hadde større vekst i antall følgere enn Sandefjord! Det viser oppsummeringen etter årets sesong.
Facebook, Instagram og egne nettsider – det føres statistikk på alt. Hvor mange som følger, hvor mange som leser og hvor mange som lar seg engasjere gjennom forskjellige typer «likes».
Norsk Topphåndball har på vegne av medlemsklubbene engasjert et eget selskap som bare følger opp bruken av sosiale medier. De bidrar med utvikling, ideer og statistikker.
Nylig ble statistikken for mesteparten av sesongen 2020-21 (fram til 31. mars) offentliggjort. Den viser naturlig nok at de største er størst, også på sosiale medier. Vipers, Storhamar, Elverum og ØIF Arendal, flaggskipene i norsk håndball, dominerer på de fleste områdene.
Men det er mulig for de andre klubbene også. Eksempelvis hadde Sola det mest engasjerende innlegget på Facebook av alle dameklubbene, mens Fredrikstad hadde innlegget med flest visninger.
Eventyrlig seier
På herresiden var det vår egen lille nyhet om seieren i Arendal, den ingen så komme, den som var starten på den eventyrlige perioden fram mot jul, som engasjerte mest av alle. Av de 3295 som leste innlegget reagerte hele 13,4 prosent med en «like»! Neste på lista var Nærbø med 12 %.
Vi var for øvrig på «Top 6»-lista over klubber som hadde mest viste innlegg også. Saken vi publiserte 18. mars om at Anders Hallberg fra Runar blir Sandefjord-spiller hadde hele 16395 visninger. Flest hadde en Elverum-sak etter Champions League-seieren over Kielce med enorme 230 266 visninger, så fulgte ØIF Arendal (41 475), Nærbø (23023), Halden (19782) og Haslum (17833). Før vi.
På trafikk-statistikken, altså hvor mange visninger totalt, varierer vi fra 5. plass på Facebook til 10. plass på nettsidene. Til sammen hadde norsk håndball over 88 millioner visninger den nevnte perioden. Sandefjord sto for 1 126 462 av dem.
Kampanjen ga resultater
Et annet blått høydepunkt finner vi på følger-statistikken. Sandefjord troner suverent på toppen på lista over klubber med prosentvis størst vekst med hele 18 prosent! Nærbø følger nærmest med 7,6 %.
I antall nye følgere er det bare Elverum som er større med sine 1354, mens Sandefjord hadde 652. Ned til laget på tredjeplass skiller det hele 339 følgere. På lista over antall følgere totalt ligger vi på 8. plass, med klubber som Nærbø og Bækkelaget bak oss.
Vi kjørte følger-kampanje på Facebook-sidene våre i fjor, med mål om god vekst. Vi lyktes langt utover det vi kunne drømme om. Det blir en ny kampanje i høst. Kanskje kan vi glede oss over en ny topplassering på omtrent samme tid neste år?